Nejkrásnější skladby George Harrisona: Od Beatles po sólovou dráhu

George Harrison Skladby

Nejznámější sólové hity George Harrisona

George Harrison po rozpadu The Beatles vydal řadu úspěšných sólových skladeb, které se nesmazatelně zapsaly do historie populární hudby. My Sweet Lord z roku 1970 se stal jeho prvním a nejúspěšnějším sólovým hitem, který vévodil hitparádám po celém světě. Tato spirituální píseň, kombinující křesťanské a hinduistické mantry, perfektně vystihovala Harrisonovu duchovní cestu a jeho zájem o východní filozofii.

Dalším významným hitem byla skladba What Is Life, která vyšla na stejném albu All Things Must Pass. Její charakteristický kytarový riff a optimistický text z ní udělaly jednu z nejhranějších Harrisonových skladeb. Give Me Love (Give Me Peace on Earth) z roku 1973 představovala další spirituální hymnus, který dosáhl první příčky americké hitparády Billboard Hot 100.

V roce 1987 Harrison překvapil posluchače skladbou Got My Mind Set on You, která se stala jeho posledním singlem číslo jedna v USA. Tato energická píseň představovala odklon od jeho obvyklého meditativního stylu a dokázala, že i po letech dokáže oslovit mladší generaci posluchačů. Mezi další významné sólové počiny patří This Song, kterou napsal jako reakci na soudní spor ohledně údajného plagiátorství My Sweet Lord.

Není možné opomenout skladbu When We Was Fab, nostalgickou vzpomínku na éru Beatles, kde Harrison vtipně reflektoval své působení v nejslavnější kapele všech dob. Dark Horse, titulní skladba stejnojmenného alba z roku 1974, se stala Harrisonovým osobním symbolem a později i názvem jeho vlastního hudebního vydavatelství.

All Those Years Ago byla Harrisonovou emotivní poctou zavražděnému Johnu Lennonovi, na které se podíleli i Paul McCartney a Ringo Starr. Píseň Blow Away z alba George Harrison (1979) představovala optimistickou skladbu o překonávání negativních myšlenek a nálad. Písně jako You nebo Love Comes to Everyone ukázaly Harrisonovu schopnost skládat chytlavé popové melodie bez ztráty své charakteristické duchovní hloubky.

Skladba Rising Sun z jeho posledního alba Brainwashed, vydaného posmrtně v roce 2002, dokázala, že Harrison si až do konce života zachoval svůj jedinečný skladatelský rukopis. Píseň Any Road, také z posledního alba, reflektovala jeho životní filozofii a moudrost nasbíranou během dlouhé kariéry. Mezi fanoušky jsou oblíbené i méně známé skladby jako Life Itself, Beautiful Girl nebo Simply Shady, které dokazují Harrisonovu všestrannost jako skladatele a textaře.

Harrisonova sólová tvorba se vyznačovala jedinečnou kombinací spirituality, osobní reflexe a mistrovské práce s melodií. Jeho písně často nesly hluboká poselství o lásce, víře a lidském bytí, přičemž nikdy neztrácely svou muzikální přitažlivost a originalitu. Každá z těchto skladeb představuje důležitou kapitolu v jeho bohaté hudební kariéře a společně tvoří impozantní odkaz jednoho z nejvýznamnějších hudebníků 20. století.

Skladby napsané pro The Beatles

George Harrison během svého působení v The Beatles napsal řadu významných skladeb, které se staly nedílnou součástí repertoáru kapely. Jeho první příspěvek přišel v podobě instrumentální skladby Cry for a Shadow, kterou napsal společně s Johnem Lennonem během jejich pobytu v Hamburgu. První oficiálně vydanou skladbou byla Don't Bother Me z alba With the Beatles v roce 1963.

V následujících letech Harrison významně přispíval ke každému albu The Beatles, přestože měl obvykle přidělený menší prostor než Lennon a McCartney. Na album Help! přispěl skladbami I Need You a You Like Me Too Much. Jeho skladatelský talent se výrazně projevil na albu Rubber Soul, kde představil psychedelicky laděnou Think for Yourself a folkovou If I Needed Someone.

Významným milníkem v Harrisonově tvorbě bylo album Revolver, kde představil Taxman, která otevírala celé album, a především Love You To, skladbu silně ovlivněnou indickou hudbou a využívající sitár. Jeho zájem o indickou kulturu a spiritualitu se dále projevil v písni Within You Without You na přelomovém albu Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.

Na The White Album Harrison přispěl několika významnými skladbami včetně While My Guitar Gently Weeps, kde jako hostující kytarista účinkoval Eric Clapton. Tato skladba je dodnes považována za jeden z vrcholů Harrisonovy tvorby pro Beatles. Na tomto albu se objevily také jeho skladby Long, Long, Long a Savoy Truffle.

Poslední období Beatles přineslo některé z nejlepších Harrisonových skladeb. Here Comes the Sun, napsaná v zahradě Erica Claptona, se stala jednou z nejoblíbenějších písní Beatles vůbec. Na posledním vydaném albu Let It Be se objevila jeho For You Blue a I Me Mine, která byla paradoxně poslední skladbou, kterou Beatles společně nahráli.

Harrisonův přínos pro The Beatles byl často nedoceněný, ale jeho skladby přinášely do tvorby kapely unikátní perspektivu a experimentální prvky. Jeho zájem o východní filozofii a hudbu významně ovlivnil zvuk Beatles v jejich pozdějším období. Mnoho jeho skladeb, které se na alba Beatles nedostaly, později vydal na svých sólových albech, například All Things Must Pass obsahovalo materiál, který napsal ještě v době Beatles, ale nikdy nebyl kapelou nahrán.

Postupem času se Harrisonovy příspěvky stávaly stále sofistikovanějšími a komplexnějšími, což vyvrcholilo skladbami jako Something, kterou Frank Sinatra označil za nejkrásnější milostnou píseň posledních padesáti let. Jeho schopnost kombinovat rockové prvky s východními vlivy a spirituálními tématy vytvořila jedinečný zvuk, který významně přispěl k evolučnímu vývoji Beatles od popové skupiny k průkopníkům progresivního rocku.

Spolupráce s Traveling Wilburys

George Harrison se v roce 1988 stal členem superskupiny Traveling Wilburys, kde spolupracoval s dalšími hudebními legendami jako Bob Dylan, Tom Petty, Jeff Lynne a Roy Orbison. Toto období představovalo významnou kapitolu v jeho hudební kariéře a přineslo několik nezapomenutelných skladeb. Harrison do skupiny přispěl zejména písněmi jako Handle with Care a End of the Line, které se staly okamžitými hity a dodnes patří mezi nejoblíbenější skladby kapely.

Spolupráce v Traveling Wilburys vznikla vlastně náhodou, když Harrison potřeboval nahrát B-stranu pro svůj singl. Původně zamýšlená jednorázová spolupráce se však proměnila v plnohodnotný projekt, který vydal dvě úspěšná alba - Traveling Wilburys Vol. 1 a Traveling Wilburys Vol. 3. Harrison v rámci skupiny vystupoval pod pseudonymem Nelson Wilbury na prvním albu a později jako Spike Wilbury na druhém albu.

Harrisonův charakteristický kytarový styl a spirituální přístup k tvorbě výrazně ovlivnily zvuk Traveling Wilburys. Jeho skladatelský přínos se projevil například v písni Heading for the Light, kde kombinoval své typické východní vlivy s westernovou melodikou. Během nahrávání využíval své oblíbené nástroje, včetně legendární Fender Stratocaster a různých akustických kytar Gretsch.

V rámci skupiny Harrison našel novou tvůrčí svobodu a možnost experimentovat s různými hudebními styly. Jeho vokální harmonie s ostatními členy skupiny vytvářely jedinečný zvuk, který se stal charakteristickým znakem Traveling Wilburys. Společné skládání písní probíhalo velmi přirozeně, kdy každý člen přispíval svými nápady a zkušenostmi.

Harrisonova práce s Traveling Wilburys také ovlivnila jeho sólovou tvorbu z tohoto období. Album Cloud Nine, které vyšlo těsně před vznikem Wilburys, již neslo stopy této spolupráce, především díky producentské práci Jeffa Lynna. Mnoho hudebních postupů a aranžmá, které Harrison vyvinul během práce s Wilburys, později využil i ve svých vlastních skladbách.

Toto tvůrčí období patřilo k nejšťastnějším v Harrisonově kariéře, jak sám později uvedl v několika rozhovorech. Atmosféra při nahrávání byla uvolněná a přátelská, což se odrazilo i v kvalitě nahraných skladeb. Traveling Wilburys představovali pro Harrisona možnost vrátit se k základům rock'n'rollu a současně experimentovat s novými hudebními přístupy. Tato spolupráce také pomohla oživit jeho zájem o aktivní koncertování a nahrávání, což vedlo k několika úspěšným turné v následujících letech.

Spirituální a náboženské písně

George Harrison se během své kariéry intenzivně věnoval spirituální a náboženské tematice, která se výrazně promítla do jeho hudební tvorby. Jeho zájem o východní filozofii a hinduismus se poprvé výrazně projevil ve skladbě Within You Without You z alba Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Tato píseň představovala revoluci v propojení západní rockové hudby s indickými nástroji a filozofií.

V roce 1969 Harrison napsal jednu ze svých nejznámějších spirituálních skladeb My Sweet Lord, která se stala jeho prvním sólovým hitem číslo jedna. Píseň kombinuje křesťanské a hinduistické mantry, především Hallelujah a Hare Krishna, čímž vytváří unikátní most mezi západní a východní spiritualitou. Skladba se objevila na jeho průlomovém albu All Things Must Pass z roku 1970.

Další významnou spirituální skladbou je Give Me Love (Give Me Peace on Earth) z alba Living in the Material World z roku 1973. Text písně odráží Harrisonovu touhu po míru a duchovním osvícení. Album samotné je považováno za jedno z jeho nejduchovnějších děl, kde každá skladba nějakým způsobem reflektuje jeho náboženské přesvědčení a filozofické názory.

Na albu Dark Horse z roku 1974 Harrison pokračoval v duchovní cestě skladbami jako It Is 'He' (Jai Sri Krishna) a titulní skladbou Dark Horse, kde kombinoval prvky západní populární hudby s východními spirituálními tématy. Jeho oddanost hinduistické filozofii se projevila i v písni The Lord Loves the One (That Loves the Lord) z téhož alba.

Album Thirty Three & 1/3 obsahuje skladbu See Yourself, která pojednává o sebereflexi a duchovním uvědomění. Harrison často využíval své písně jako prostředek k šíření spirituálního poselství, což je patrné i ve skladbě Life Itself z alba Somewhere in England (1981), kde vyjadřuje svou víru v božskou přítomnost ve všem živém.

V pozdější tvorbě se Harrison věnoval spirituálním tématům v písních jako When We Was Fab, kde retrospektivně hodnotí období Beatles a svůj duchovní vývoj. Jeho poslední album Brainwashed, vydané posmrtně v roce 2002, obsahuje několik hluboce spirituálních skladeb, včetně Any Road a Rising Sun, které reflektují jeho celoživotní duchovní cestu.

Harrisonův přínos v oblasti spirituální hudby je nepopiratelný. Byl jedním z prvních západních hudebníků, který úspěšně integroval východní filozofii a náboženské prvky do populární hudby. Jeho skladby často obsahovaly mantry, modlitby a spirituální poselství, které pomohly představit východní spiritualitu západnímu publiku. Toto dědictví pokračuje i po jeho smrti a inspiruje další generace hudebníků k prozkoumávání duchovních témat v jejich tvorbě.

Experimentální a indické vlivy v tvorbě

George Harrison se během své kariéry výrazně inspiroval indickou kulturou a experimentální hudbou, což se významně projevilo v jeho skladatelské tvorbě. První významný kontakt s indickou hudbou zažil v roce 1965, kdy během natáčení filmu Help! narazil na skupinu indických muzikantů. Tento moment odstartoval jeho celoživotní fascinaci východní filozofií a hudbou.

Nejvýraznějším projevem těchto vlivů byla skladba Within You Without You z alba Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, kde Harrison kombinoval tradiční indické nástroje jako sitár a dilruba s západními hudebními prvky. Tato fúze vytvořila zcela nový zvuk, který byl v té době revoluční. Harrison se intenzivně učil hrát na sitár pod vedením věhlasného indického hudebníka Raviho Shankara, což se odrazilo v mnoha jeho pozdějších skladbách.

V roce 1968 Harrison nahrál experimentální album Wonderwall Music, které bylo prvním sólovým albem člena Beatles a zároveň prvním vydaným na značce Apple Records. Album obsahovalo průkopnickou směs indické klasické hudby, psychedelického rocku a avantgardních experimentů. Skladby jako Ski-ing a Dream Scene demonstrovaly Harrisonovu ochotu překračovat běžné hudební konvence a experimentovat s různými zvukovými texturami.

Jeho zájem o indickou spiritualitu se projevil i v textech písní. Skladby jako The Inner Light a Long, Long, Long odrážely jeho rostoucí zájem o meditaci a východní filozofii. Harrison často využíval indické hudební stupnice a rytmické vzorce, které kombinoval s rockovými prvky, což vytvářelo jedinečný hybrid východní a západní hudby.

V pozdější sólové tvorbě pokračoval v experimentování s různými hudebními styly. Album Electronic Sound z roku 1969 bylo čistě experimentální dílo vytvořené na syntezátoru Moog, které předznamenalo budoucí využití elektronických nástrojů v populární hudbě. Jeho spirituální přesvědčení se nejvýrazněji projevilo v hitu My Sweet Lord, kde kombinoval křesťanské a hinduistické mantry.

Harrison také významně přispěl k popularizaci world music na Západě. Organizoval historický Koncert pro Bangladéš v roce 1971, kde představil indickou hudbu širokému publiku. Jeho spolupráce s indickými muzikanty pokračovala i v 80. a 90. letech, kdy nadále začleňoval východní prvky do své tvorby, byť subtilnějším způsobem.

Experimentální přístup se projevil i v jeho produkční práci. Při nahrávání používal nekonvenční techniky, jako například zpětné přehrávání pásků nebo vrstvení různých zvukových stop, což bylo patrné zejména na albech All Things Must Pass a Living in the Material World. Jeho inovativní přístup k aranžmá a instrumentaci ovlivnil mnoho následujících generací hudebníků a producentů.

Charitativní koncerty a skladby

George Harrison se významně podílel na charitativních projektech prostřednictvím své hudby. Koncert pro Bangladéš, který zorganizoval v roce 1971, se stal přelomovou událostí v historii benefičních koncertů. Harrison byl hluboce zasažen humanitární krizí v tehdejším Východním Pákistánu (dnešní Bangladéš) a ve spolupráci s bengálským hudebníkem Ravim Shankarem uspořádal dva koncerty v newyorské Madison Square Garden. Na pódiu se tehdy představili umělci jako Bob Dylan, Eric Clapton, Ringo Starr a Billy Preston.

Skladba Album Rok vydání
My Sweet Lord All Things Must Pass 1970
What Is Life All Things Must Pass 1970
Here Comes the Sun Abbey Road 1969
Something Abbey Road 1969
While My Guitar Gently Weeps The Beatles 1968

Výtěžek z koncertu a následně vydaného trojalbumu byl věnován na pomoc uprchlíkům a obětem přírodní katastrofy. Tento projekt se stal vzorem pro pozdější charitativní koncerty jako Live Aid či Farm Aid. Harrison pro tuto příležitost složil píseň Bangla Desh, která se stala jedním z prvních benefičních singlů v historii populární hudby.

V roce 1988 Harrison založil superskupinu Traveling Wilburys, jejíž tvorba měla také charitativní přesah. Společně s Bobem Dylanem, Tomem Pettym, Jeffem Lynnem a Royem Orbisonem nahráli dvě alba, přičemž část výtěžku z prodeje putovala na dobročinné účely. Skladby jako Handle With Care a End of the Line se staly symbolem mezigenerační spolupráce v rockové hudbě.

Harrison pravidelně přispíval svými skladbami na různé charitativní kompilace. Jeho píseň Here Comes the Sun byla často využívána při benefičních akcích zaměřených na ochranu životního prostředí. Environmentální témata byla Harrisonovi velmi blízká, což se odráželo i v textech jeho skladeb jako Save the World či The Day the World Gets Round.

V posledních letech svého života se Harrison soustředil na podporu duchovních a meditačních center prostřednictvím své nadace Material World Charitable Foundation. Skladby z jeho posledního alba Brainwashed, vydaného posmrtně v roce 2002, byly částečně věnovány na podporu těchto iniciativ. Píseň Rising Sun se stala hymnou několika charitativních organizací zabývajících se alternativní medicínou a duchovním rozvojem.

Harrison také podporoval mladé hudebníky a umělce prostřednictvím své nahrávací společnosti Dark Horse Records. Část příjmů z prodeje skladeb vydaných pod touto značkou byla věnována na vzdělávací programy v oblasti hudby. Jeho odkaz v oblasti charitativní činnosti pokračuje i po jeho smrti, kdy jeho rodina a přátelé pravidelně pořádají vzpomínkové koncerty, jejichž výtěžek je věnován na dobročinné účely. Koncert Concert for George, uspořádaný rok po jeho smrti, se stal dalším významným milníkem v historii charitativních hudebních událostí.

Poslední album a nedokončené skladby

George Harrison pracoval na svém posledním albu Brainwashed více než deset let před svou smrtí v roce 2001. Album bylo dokončeno jeho synem Dhanim Harrisonem a dlouholetým přítelem a producentem Jeffem Lynnem, kteří respektovali Harrisonovy původní záměry a instrukce. Nahrávání probíhalo v jeho domácím studiu v Friar Park, kde Harrison trávil poslední roky svého života komponováním a nahráváním nových skladeb.

Mezi nedokončené skladby, které byly později dokončeny, patří například Horse to the Water, kterou Harrison nahrál se svým synem pouhé dva měsíce před svou smrtí. Tato píseň se objevila na albu Jools Holland's Small World Big Band. Další významnou nedokončenou skladbou byla Run So Far, kterou Harrison původně napsal pro Erica Claptona, ale později ji přepracoval pro své vlastní album.

Harrison zanechal po své smrti značné množství hudebního materiálu, včetně demo nahrávek a rozpracovaných skladeb. Některé z těchto skladeb byly objeveny v jeho archivu a postupně digitalizovány. Mezi nejvýznamnější nedokončené projekty patří několik instrumentálních skladeb, které měly být součástí zamýšleného instrumentálního alba, které však Harrison nikdy nestihl realizovat.

Poslední album Brainwashed obsahuje několik spirituálně zaměřených skladeb, které odrážejí Harrisonův dlouhodobý zájem o východní filozofii a meditaci. Píseň Rising Sun například vznikla jako reflexe jeho pravidelných návštěv Havaje, zatímco titulní skladba Brainwashed je kritickým pohledem na moderní konzumní společnost. Album také obsahuje cover verzi písně Between The Devil and The Deep Blue Sea z roku 1932, kterou Harrison nahrál s použitím ukulele, nástroje, který si oblíbil v posledních letech života.

Zvláštní pozornost si zaslouží skladba Marwa Blues, instrumentální skladba, za kterou Harrison posmrtně získal cenu Grammy. Tato skladba představuje vrchol jeho experimentování s indickými hudebními prvky a západní melodikou. Dalším významným počinem je Any Road, první singl z alba, který Harrison napsal již v roce 1988 během natáčení videoklipu pro This Is Love.

Harrison také pracoval na několika skladbách, které měly být součástí plánované reedice jeho alba All Things Must Pass. Tyto alternativní verze a dema zůstaly nedokončené, ale některé z nich byly později využity při remasterované verzi alba vydané v roce 2001. Mezi poslední nahrávky patří také několik jam sessions s přáteli, včetně Ringo Starra a Paula McCartneyho, které však nikdy nebyly oficiálně vydány a zůstávají v soukromém archivu rodiny Harrisonových.

Práce na dokončení Brainwashed trvala více než rok po Harrisonově smrti, přičemž jeho syn Dhani a Jeff Lynne pečlivě následovali poznámky a instrukce, které Harrison zanechal. Album bylo vydáno v listopadu 2002 a získalo pozitivní kritiky jak od fanoušků, tak od hudebních kritiků, kteří ocenili autentičnost a věrnost původní Harrisonově vizi.

Nejprodávanější singly a alba

George Harrison během své dlouhé kariéry vydal řadu úspěšných singlů a alb, které se staly komerčními hity a dosáhly významných pozic v hudebních žebříčcích. Jeho nejprodávanějším singlem se stal My Sweet Lord, který vyšel v roce 1970 a okamžitě se vyšplhal na první příčku hitparád ve Spojených státech i ve Velké Británii. Tato spirituální píseň se prodala v milionech kopií a dodnes zůstává jednou z nejznámějších skladeb, které kdy Harrison nahrál.

Album All Things Must Pass z roku 1970 se stalo jeho nejúspěšnějším studiovým počinem, když se prodalo více než 7 milionů kopií po celém světě. Toto třídiskové album obsahovalo nejen hit My Sweet Lord, ale také další významné skladby jako What Is Life a Isn't It a Pity. Album strávilo několik týdnů na prvním místě britské i americké albové hitparády a získalo šestinásobnou platinovou desku.

Další významný komerční úspěch zaznamenal Harrison s albem Cloud Nine z roku 1987, které obsahovalo hit Got My Mind Set on You. Tento singl se dostal na první místo americké hitparády Billboard Hot 100 a stal se Harrisonovým posledním velkým hitem. Album samo o sobě získalo platinovou certifikaci a pomohlo oživit Harrisonovu kariéru v osmdesátých letech.

Mezi další úspěšné singly patří Give Me Love (Give Me Peace on Earth) z roku 1973, který se také dostal na první místo americké hitparády. Album Living in the Material World, ze kterého tento singl pochází, se rovněž umístilo na první příčce žebříčku a získalo zlatou desku. Významný úspěch zaznamenal také singl This Song z alba Thirty Three & 1/3, který se dostal do Top 25 v obou zemích.

V roce 1981 vydal Harrison album Somewhere in England, jehož singl All Those Years Ago, věnovaný památce Johna Lennona, se stal významným hitem a dosáhl druhého místa v britské hitparádě. Posmrtně vydané album Brainwashed z roku 2002 se také těšilo značnému komerčnímu úspěchu a získalo velmi pozitivní kritické ohlasy.

Kompilační album The Best of George Harrison z roku 1976 se stalo důležitým přehledem jeho nejúspěšnějších skladeb a dosáhlo zlaté certifikace. Album obsahovalo jak jeho sólové hity, tak některé jeho skladby z období Beatles. Zajímavostí je, že několik Harrisonových alb bylo po jeho smrti remasterováno a znovu vydáno, včetně legendárního All Things Must Pass, které v roce 2001 získalo novou podobu a přilákalo novou generaci posluchačů.

V kontextu prodejnosti je třeba zmínit také jeho účast v superskupině Traveling Wilburys, jejichž první album Traveling Wilburys Vol. 1 se stalo multiplatinové a dosáhlo významného komerčního úspěchu. Toto album ukázalo Harrisonovu schopnost spolupracovat s dalšími významnými hudebníky a vytvářet komerčně úspěšnou hudbu i v pozdější fázi své kariéry.

Každá píseň George Harrisona je jako malý příběh, který vypráví o lásce, duchovnu a hledání vnitřního klidu. Jeho melodie jsou jako modlitby, které rezonují v našich srdcích.

Ondřej Malý

Skladby věnované přátelům a rodině

George Harrison během své kariéry složil mnoho osobních skladeb, které věnoval svým blízkým přátelům a členům rodiny. Jednou z nejvýznamnějších je All Those Years Ago, kterou napsal jako vzpomínku na svého dlouholetého přítele a bývalého spoluhráče z Beatles Johna Lennona po jeho tragické smrti v roce 1980. Skladba obsahuje dojemné texty o jejich společných letech a vyjadřuje Harrisonův hluboký smutek nad ztrátou přítele.

Something, jedna z nejslavnějších Harrisonových skladeb, byla původně inspirována jeho první manželkou Pattie Boyd, přestože později Harrison uvedl, že píseň mohla být věnována také božské lásce. Tato skladba se stala druhou nejčastěji přehrávanou písní Beatles po Yesterday a získala si uznání i od Franka Sinatry, který ji označil za nejlepší milostnou píseň posledních padesáti let.

Pro svého syna Dhaniho složil When We Was Fab, nostalgickou vzpomínku na období Beatles, kde kombinuje své osobní zkušenosti s humornými odkazy na slavnou éru kapely. Skladba obsahuje množství hudebních citací z období Beatles a představuje Harrisonův pohled na slavnou minulost s určitým odstupem a nadhledem.

K poctě svého velkého přítele a mentora Ravi Shankara napsal několik skladeb inspirovaných indickou hudbou, včetně Within You Without You a The Inner Light. Tyto skladby odrážejí Harrisonovo hluboké duchovní spojení s indickou kulturou a filozofií, které mu Shankar pomohl objevit.

Eric Clapton, další blízký přítel, inspiroval několik Harrisonových skladeb, včetně Here Comes the Moon, která byla napsána během jejich společného pobytu na Havaji. Jejich přátelství přetrvalo i přes složitou osobní situaci, kdy se Clapton zamiloval do Harrisonovy první ženy Pattie Boyd.

Pro svou druhou manželku Olivii složil něžnou baladu Dark Sweet Lady, která vyjadřuje jeho vděčnost za stabilitu a podporu, kterou mu poskytovala. Skladba se objevila na albu George Harrison z roku 1979 a představuje jeden z nejupřímnějších projevů lásky v jeho tvorbě.

For You Blue byla další skladbou inspirovanou Pattie Boyd, tentokrát s lehčím, více hravým tónem, která odráží šťastnější období jejich vztahu. Harrison v ní kombinuje své typické slidové kytarové techniky s bluesovým základem.

Apple Scruffs věnoval oddaným fanouškům, kteří trávili dny před nahrávacím studiem Apple, aby zahlédli členy Beatles. Tato píseň ukazuje Harrisonovu schopnost ocenit oddanost fanoušků a jeho vřelý vztah k nim, přestože obecně nebyl příznivcem přehnané publicity a slávy.

Cover verze a přepracované písně

Mnoho skladeb George Harrisona se dočkalo různých cover verzí od známých i méně známých interpretů. Mezi nejčastěji přepracované písně patří bezesporu My Sweet Lord, kterou nahráli například Nina Simone, Edwin Starr nebo Boy George. Tato spirituální skladba se stala jednou z nejpopulárnějších Harrisonových kompozic a její melodie inspirovala řadu umělců k vytvoření vlastních interpretací.

Další významně coverovanou skladbou je Here Comes the Sun, kterou do svého repertoáru zařadili umělci jako Peter Tosh, který ji přetvořil v reggae stylu, nebo Nina Simone, jejíž jazzová verze přinesla písni zcela nový rozměr. Richie Havens vytvořil působivou akustickou verzi této skladby, která se stala součástí jeho koncertního programu.

While My Guitar Gently Weeps se dočkala mnoha zajímavých přepracování, přičemž jedna z nejvýraznějších verzí pochází od Prince, který předvedl strhující kytarové sólo během ceremoniálu Rock and Roll Hall of Fame. Jeff Healey Band nahrál bluesovou verzi této písně, která zdůraznila její melancholickou podstatu.

Skladba Something byla přepracována mnoha významnými umělci, včetně Franka Sinatry, který ji označil za nejkrásnější milostnou píseň posledních padesáti let. James Brown vytvořil funkovou verzi této skladby, která ukázala její versatilitu. Ray Charles také nahrál svou verzi, která přidala písni soulový nádech.

Give Me Love (Give Me Peace on Earth) se dočkala několika významných cover verzí, včetně interpretace od Dave Masona a verze od Mary Hopkin. Píseň All Things Must Pass byla přepracována umělci jako Billy Preston a Pete Drake, kteří jí dodali osobitý charakter vycházející z jejich vlastních hudebních stylů.

Méně známá, ale neméně působivá skladba Isn't It a Pity byla coverována například Nikou Case a skupinou Galaxie 500. Eric Clapton, který byl Harrisonovým blízkým přítelem, často hrával jeho skladby živě, včetně Badge, kterou společně napsali.

V posledních letech se objevilo mnoho tribute alb věnovaných Harrisonově tvorbě, kde různí umělci interpretují jeho skladby novými způsoby. Například album George Fest z roku 2014 představilo cover verze od současných umělců jako Brandon Flowers, Brian Wilson a Norah Jones. Tyto moderní interpretace dokazují, že Harrisonovy skladby jsou nadčasové a stále inspirují nové generace hudebníků.

Zajímavostí je, že mnoho Harrisonových písní bylo také přepracováno do instrumentálních verzí, například Joe Satriani nahrál instrumentální verzi While My Guitar Gently Weeps, která zdůraznila komplexní kytarové party původní skladby. Japonský kytarista Takeshi Terauchi vytvořil surf rockovou verzi Here Comes the Sun, která ukázala, jak versatilní mohou Harrisonovy kompozice být v různých žánrech.

Publikováno: 11. 06. 2025

Kategorie: společnost