Jak na vyřízení pasu: Kompletní průvodce krok za krokem

Vyřízení Pasu

Kde lze žádat o cestovní pas

O cestovní pas lze požádat na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností v České republice, přičemž není nutné dodržovat místní příslušnost podle trvalého bydliště. To znamená, že občan může podat žádost v jakémkoliv větším městě, které má pracoviště pro vydávání cestovních dokladů, bez ohledu na to, kde má hlášený trvalý pobyt. Tato možnost je velmi praktická zejména pro ty, kteří pracují nebo studují v jiném městě, než kde jsou trvale hlášeni.

V Praze lze o pas žádat na všech úřadech městských částí, které mají oddělení osobních dokladů a cestovních pasů. Při návštěvě úřadu je nezbytná osobní přítomnost žadatele, a to i v případě dětí. U dětí mladších 15 let musí být přítomen zákonný zástupce, obvykle jeden z rodičů. Pracoviště pro vydávání cestovních pasů jsou vybavena speciální fotografickou technikou, proto není nutné nosit vlastní fotografie. Fotografie se pořizuje přímo na místě a je součástí správního poplatku.

Před návštěvou úřadu je vhodné si ověřit úřední hodiny a případně si zarezervovat termín návštěvy přes online rezervační systém, který většina úřadů v současnosti nabízí. Tím se lze vyhnout dlouhému čekání ve frontách, zejména v období před letní sezónou, kdy je o pasy největší zájem. Některé úřady nabízejí možnost sledovat aktuální vytíženost pracoviště prostřednictvím webových stránek.

Na pracovišti cestovních dokladů je žadatel vyfotografován a jsou sejmuty jeho otisky prstů, které jsou následně uloženy do čipu cestovního pasu. Tyto biometrické údaje jsou povinnou součástí cestovních pasů a zvyšují jejich bezpečnost proti padělání. Pracovník úřadu s žadatelem vyplní elektronickou žádost, kterou žadatel následně zkontroluje a podepíše.

V případě ztráty nebo odcizení cestovního pasu je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit na kterémkoliv pracovišti pro vydávání cestovních dokladů nebo na zastupitelském úřadu ČR v zahraničí. Při podání žádosti o nový pas v takovém případě je třeba předložit policejní protokol o ztrátě nebo odcizení, pokud byl sepsán, případně čestné prohlášení o ztrátě.

Pro občany žijící v zahraničí je možné požádat o vydání cestovního pasu na zastupitelském úřadu České republiky. V takovém případě je však nutné počítat s delší dobou vyřízení, protože žádost musí být zpracována v České republice a hotový pas musí být na zastupitelský úřad doručen diplomatickou poštou. Standardní doba vyřízení pasu na zastupitelském úřadu může být až 120 dní, zatímco při podání žádosti v České republice je zákonná lhůta pro vydání 30 dní.

Potřebné doklady k vyřízení pasu

K vyřízení cestovního pasu je zapotřebí předložit několik základních dokumentů na příslušném úřadě. Základním dokumentem je platný občanský průkaz, který slouží k prokázání totožnosti žadatele. V případě, že žadatel nemá platný občanský průkaz, může předložit jiný doklad totožnosti, například řidičský průkaz společně s rodným listem. Při podání žádosti o cestovní pas je nutné mít s sebou také případný dosavadní cestovní pas, pokud jej žadatel vlastní, a to i v případě, že již není platný.

Parametr Standardní vyřízení Expresní vyřízení
Doba vyřízení 30 dnů 5 pracovních dnů
Poplatek dospělí 600 Kč 4000 Kč
Poplatek děti do 15 let 100 Kč 2000 Kč
Platnost pasu dospělí 10 let 10 let
Platnost pasu děti 5 let 5 let

Pro děti mladší 15 let je nutné doložit rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce, který žádost podává. V případě, že žádost podává pouze jeden z rodičů, je nutné předložit písemný souhlas druhého rodiče s úředně ověřeným podpisem. Pokud druhý rodič nemůže nebo nechce dát souhlas, je možné jej nahradit rozhodnutím soudu.

Při změně příjmení je nutné doložit také oddací list nebo pravomocné rozhodnutí o změně příjmení. V případě ovdovění je třeba předložit úmrtní list manžela či manželky. Pokud došlo k rozvodu manželství, je potřeba doložit pravomocný rozsudek o rozvodu manželství.

Důležitým aspektem je také aktuální fotografie, kterou však již není nutné nosit s sebou, neboť se pořizuje přímo na úřadě pomocí speciálního fotografického zařízení. Fotografie musí splňovat přísné parametry - musí zobrazovat současnou podobu žadatele, být čelní s pohledem přímo do objektivu, pozadí musí být bílé a výraz obličeje neutrální.

V případě ztráty nebo odcizení cestovního pasu je nutné tuto skutečnost nahlásit a doložit policejní protokol o této události. Při poškození stávajícího pasu je třeba tento pas předložit úřadu. Pokud žadatel žádá o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě, musí doložit důvody, které ho k tomuto kroku vedou.

Pro osoby s omezenou svéprávností je nutné předložit také rozhodnutí soudu o ustanovení opatrovníka a jeho občanský průkaz. V případě zastupování na základě plné moci je třeba předložit úředně ověřenou plnou moc a občanský průkaz zmocněnce.

Všechny předkládané dokumenty musí být v originále nebo jako úředně ověřené kopie. Dokumenty v cizím jazyce musí být úředně přeloženy do češtiny, s výjimkou dokumentů ve slovenštině. Je také důležité zmínit, že některé specifické případy mohou vyžadovat předložení dalších dodatečných dokumentů, proto je vhodné se předem informovat na příslušném úřadě o konkrétních požadavcích.

V případě žádosti o pas pro novorozence je kromě rodného listu nutné doložit také doklad o státním občanství, který vydává matriční úřad. Tento dokument není starší než jeden rok od jeho vydání. Při žádosti o první cestovní pas pro dítě je také vhodné mít s sebou fotografii dítěte, i když se standardně pořizuje na místě, pro případ, že by fotografování na úřadě nebylo z nějakého důvodu možné.

Vyplnění žádosti a pořízení fotografie

Při vyřizování cestovního pasu je prvním důležitým krokem správné vyplnění žádosti a pořízení odpovídající fotografie. Žádost o vydání cestovního pasu lze podat pouze osobně na pracovišti obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Není třeba předem vyplňovat žádný formulář, protože úředník vytvoří žádost elektronicky přímo na místě. Při návštěvě úřadu je nutné předložit platný občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti.

Fotografie na cestovní pas musí splňovat přísné parametry. Doporučuje se nechat si zhotovit fotografii přímo na úřadě, kde máte jistotu, že bude vyhovovat všem požadavkům. Fotografie musí být aktuální a zobrazovat skutečnou podobu žadatele. Na snímku musí být obličej zachycen v přímém čelním pohledu, s neutrálním výrazem a zavřenými ústy. Pozadí musí být bílé až světle modré barvy, přičemž je důležité, aby bylo jednolité a bez jakýchkoliv stínů.

Při fotografování není dovoleno mít na hlavě pokrývku, tmavé brýle ani jiné doplňky, které by zakrývaly obličej. Výjimku tvoří pouze zdravotní nebo náboženské důvody, které musí být řádně doloženy. Fotografie musí zobrazovat osobu bez brýlí s tmavými skly a oči musí být viditelné bez odlesků. Kvalita fotografie musí být dostatečně ostrá, správně exponovaná a kontrastní.

Během procesu vyplňování žádosti úředník zkontroluje všechny osobní údaje v systému a případně je aktualizuje podle předložených dokladů. Je důležité věnovat pozornost správnosti všech údajů, zejména jména, příjmení, data narození a trvalého bydliště. Pokud došlo k nějakým změnám, například ke změně příjmení po sňatku, je nutné tyto změny doložit příslušnými dokumenty.

V případě vyřizování pasu pro dítě mladší 15 let musí žádost podat zákonný zástupce. Je nutné předložit rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce. U dětí se fotografie pořizuje přímo na úřadě, aby byla zaručena její aktuálnost a správnost. Děti do jednoho roku mohou mít na fotografii zavřené oči, u starších dětí musí být oči otevřené.

Součástí procesu je také kontrola biometrických údajů, kdy jsou snímány otisky prstů. Toto se týká všech osob starších 12 let. Otisky prstů jsou následně uloženy do čipu cestovního pasu. Celý proces vyplnění žádosti a pořízení fotografie obvykle trvá přibližně 15-20 minut, pokud jsou všechny potřebné doklady v pořádku a nevyskytnou se žádné komplikace.

Správní poplatky za vydání pasu

Správní poplatky spojené s vydáním cestovního pasu se odvíjí od několika faktorů, přičemž nejdůležitějším z nich je věk žadatele a rychlost vyřízení. Při standardním postupu vyřízení cestovního pasu pro občany starší 15 let činí poplatek 600 Kč. Tento doklad je platný po dobu 10 let od data vydání. Pro děti mladší 15 let je stanovený poplatek ve výši 100 Kč, přičemž platnost tohoto pasu je omezena na 5 let.

V případě, že potřebujete cestovní pas vyřídit ve zrychleném režimu, tedy do 24 hodin pracovního dne, je nutné počítat s výrazně vyššími poplatky. Za expresní vyřízení cestovního pasu pro osoby starší 15 let zaplatíte 4000 Kč, pro děti mladší 15 let činí tento expresní poplatek 2000 Kč. Je důležité si uvědomit, že expresní vyřízení není dostupné na všech pracovištích a je třeba si předem ověřit, zda vámi vybrané pracoviště tuto službu poskytuje.

Při procesu vyřizování cestovního pasu je třeba mít na paměti, že poplatek je nutné uhradit přímo při podání žádosti. Většina úřadů v současnosti preferuje platbu platební kartou, nicméně je možné provést úhradu i v hotovosti. V případě, že žádáte o pas pro dítě, je nezbytné, aby byl přítomen zákonný zástupce, který uhradí příslušný správní poplatek.

Pokud dojde ke ztrátě nebo odcizení cestovního pasu před uplynutím jeho platnosti, správní poplatek za vydání nového dokladu se navyšuje o 400 Kč oproti standardnímu poplatku. Toto navýšení slouží jako určitá forma sankce a motivace k lepšímu zabezpečení dokladu. V případě, že můžete prokázat odcizení cestovního pasu policejním protokolem, toto navýšení se neuplatňuje.

Je důležité zmínit, že existují také situace, kdy může být občan od správního poplatku osvobozen. Jedná se například o případy, kdy je pas vydáván z důvodu změny údajů nezaviněných občanem, nebo pokud obsahuje nesprávné údaje zaviněné úřadem. Osvobození od poplatku se vztahuje také na občany, kteří jsou držiteli průkazu ZTP.

Při plánování vyřízení cestovního pasu je vhodné počítat i s časovou rezervou. Standardní lhůta pro vydání pasu je 30 dnů, ale v praxi bývá pas často připraven k vyzvednutí již dříve. V případě expresního vyřízení si můžete pas vyzvednout následující pracovní den po podání žádosti, a to nejdříve po 14. hodině. Je třeba mít na paměti, že vyzvednutí hotového cestovního pasu musí proběhnout nejpozději do 60 dnů od data jeho vydání, jinak bude pas skartován a bude nutné zahájit celý proces znovu, včetně úhrady nového správního poplatku.

Nejhorší na vyřizování pasu je čekání ve frontě, ale nejkrásnější je ten pocit, když držíš v ruce dokument, který ti otevírá dveře do světa

Markéta Svobodová

Standardní lhůta pro vydání pasu

Standardní doba pro vyřízení cestovního pasu v České republice činí 30 kalendářních dnů. Tato lhůta začíná běžet následující den po podání žádosti na příslušném úřadě. Je důležité si uvědomit, že se jedná o maximální zákonnou lhůtu, ve skutečnosti může být pas vydán i dříve. Většina úřadů se snaží proces urychlit a často se daří vydat cestovní doklad již během dvou až tří týdnů od podání žádosti.

Při podávání žádosti o vydání cestovního pasu je třeba počítat s tím, že proces zahrnuje několik administrativních kroků. Nejprve dochází k ověření všech dodaných údajů a dokumentů, následně se zpracovává biometrické focení a snímání otisků prstů přímo na úřadě. Tyto údaje se poté odesílají do specializované tiskárny, kde se pas fyzicky vyrábí. Výroba samotného pasu je komplexní proces, během kterého se implementují všechny bezpečnostní prvky a provádí se několikanásobná kontrola kvality.

Správní poplatek za vydání cestovního pasu ve standardní lhůtě činí 600 Kč pro občany starší 15 let. Pro děti mladší 15 let je poplatek snížený na 100 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit při podání žádosti, přičemž platbu lze provést v hotovosti nebo platební kartou přímo na přepážce úřadu. Je důležité mít na paměti, že pokud žadatel potřebuje pas urgentně, existuje možnost využít zrychleného vydání za příplatek, kdy je pas vydán do 5 pracovních dnů.

V průběhu standardní lhůty pro vydání pasu může žadatel sledovat stav své žádosti prostřednictvím online systému Czech POINT. Jakmile je pas vyroben a doručen na příslušný úřad, žadatel obdrží informační SMS nebo e-mail. Následně si může pas osobně vyzvednout na stejném úřadě, kde podal žádost. Při vyzvednutí je nutné předložit občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti.

Je důležité naplánovat podání žádosti o pas s dostatečným předstihem, zejména před plánovanou cestou do zahraničí. Doporučuje se podat žádost minimálně dva měsíce před plánovaným vycestováním, aby byl dostatek času na případné komplikace nebo neočekávané prodlevy v procesu vydávání. Během letní sezóny, kdy je o pasy zvýšený zájem, může být doba zpracování delší kvůli většímu množství žádostí.

Při převzetí nového pasu je žadatel povinen zkontrolovat správnost všech uvedených údajů a funkčnost elektronického čipu. V případě zjištění jakýchkoliv nesrovnalostí je nutné na ně ihned upozornit pracovníka úřadu. Platnost nově vydaného cestovního pasu je 10 let pro osoby starší 15 let a 5 let pro děti do 15 let. Po uplynutí této doby je nutné požádat o vydání nového cestovního pasu, přičemž proces a lhůty zůstávají stejné jako při první žádosti.

Možnost expresního vyřízení pasu

V případě nutnosti rychlého získání cestovního pasu existuje v České republice možnost využít expresní vyřízení, které významně zkracuje standardní lhůty. Expresní pas lze získat ve dvou zkrácených lhůtách - do 24 hodin v pracovních dnech nebo do 5 pracovních dnů. Je však důležité počítat s tím, že tato služba je zpoplatněna výrazně vyšší částkou než běžné vyřízení pasu.

Pro vyřízení pasu v režimu do 24 hodin zaplatí dospělá osoba 6000 Kč, zatímco pro děti mladší 15 let činí poplatek 2000 Kč. V případě vyřízení do 5 pracovních dnů je poplatek stanoven na 3000 Kč pro dospělé a 1000 Kč pro děti. Expresní vyřízení pasu je možné pouze na území České republiky a nelze o něj žádat na zastupitelských úřadech v zahraničí.

Proces získání expresního pasu začíná podáním žádosti na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Není nutné dodržovat místní příslušnost podle trvalého bydliště. Při podání žádosti je nezbytné předložit občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti a uhradit správní poplatek. Důležité je také vědět, že pas vyřízený v režimu do 24 hodin si lze vyzvednout pouze na Ministerstvu vnitra v Praze, a to konkrétně na pracovišti Na Pankráci, bez ohledu na to, kde byla žádost podána.

Expresní vyřízení pasu je vhodné zejména v urgentních případech, jako jsou neodkladné služební cesty, rodinné události v zahraničí nebo nečekané turistické příležitosti. Systém je nastaven tak, aby maximálně vyšel vstříc občanům v časové tísni, přičemž kvalita a bezpečnostní standardy zůstávají zachovány na stejné úrovni jako u standardního procesu vyřízení.

Je třeba mít na paměti, že i při expresním vyřízení musí žadatel počítat s časem potřebným na cestu do Prahy pro vyzvednutí pasu v případě 24hodinové varianty. U pětidenní varianty je možné pas vyzvednout na stejném úřadě, kde byla podána žádost. Pas vyřízený expresně má stejnou platnost jako standardně vydaný cestovní doklad - 10 let pro osoby starší 15 let a 5 let pro děti do 15 let.

V případě ztráty nebo odcizení původního pasu není možné využít expresní vyřízení okamžitě - je nutné nejprve nahlásit ztrátu či odcizení a počkat na zablokování původního dokladu v systému. Tento proces může trvat až 24 hodin, teprve poté je možné požádat o expresní vyřízení nového pasu. Toto opatření slouží jako prevence proti zneužití dokladů a zajištění bezpečnosti celého systému vydávání cestovních pasů.

Platnost cestovního pasu pro různé věky

Cestovní pas je důležitým cestovním dokladem, jehož platnost se liší podle věku držitele. Pro občany starší 15 let je standardní doba platnosti cestovního pasu 10 let od data vydání. Tato dlouhá doba platnosti umožňuje pohodlné cestování bez nutnosti častého vyřizování nového dokladu. U dětí do 15 let je situace odlišná - jejich cestovní pas má platnost 5 let, což reflektuje rychlejší změny vzhledu v dětském věku.

Je důležité si uvědomit, že při plánování cest musíme brát v úvahu nejen samotnou platnost pasu, ale také požadavky cílových zemí. Mnoho států vyžaduje, aby cestovní pas byl platný ještě minimálně 6 měsíců po plánovaném návratu. Proto je vhodné kontrolovat platnost pasu s dostatečným předstihem před plánovanou cestou.

Proces vyřízení nového cestovního pasu se liší podle věku žadatele. U dospělých osob je možné požádat o standardní pas s desetiletou platností, přičemž vyřízení trvá obvykle 30 dní při standardním postupu. V případě potřeby lze využít expresního vyřízení do 5 pracovních dnů, což je však spojeno s vyšším správním poplatkem. Pro děti mladší 15 let musí o vydání pasu požádat zákonný zástupce, který se dostaví na úřad společně s dítětem.

Specifickou situací je automatické ukončení platnosti dětského pasu při dovršení 15 let věku. V takovém případě je nutné vyřídit nový cestovní pas pro dospělé osoby, i když původní dětský pas ještě nevypršel. Tento proces nelze odkládat, protože cestování s neplatným pasem není možné a může způsobit vážné komplikace při cestách do zahraničí.

Pro získání nového cestovního pasu je třeba navštívit příslušný úřad s rozšířenou působností podle místa trvalého bydliště. Při podání žádosti se již nepředkládá fotografie, protože fotografie se pořizuje přímo na úřadě. Tento systém zajišťuje vyšší bezpečnost a standardizaci cestovních dokladů.

V případě ztráty nebo odcizení cestovního pasu před vypršením jeho platnosti je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit. Následně lze požádat o vydání nového pasu, přičemž doba platnosti nového dokladu začíná běžet od data jeho vydání. Je důležité si uvědomit, že cestovní pas je osobním dokladem a jeho ztráta či odcizení může vést ke zneužití osobních údajů. Proto je vhodné s pasem zacházet obezřetně a mít jej vždy pod kontrolou.

Při plánování dlouhodobějších cest je také důležité vzít v úvahu možnost prodloužení pobytu v zahraničí a zajistit si dostatečnou rezervu v platnosti pasu. V některých případech může být výhodnější požádat o nový pas ještě před vypršením platnosti stávajícího, zejména pokud plánujeme delší pobyt v zahraničí nebo častější cestování.

Vyzvednutí hotového pasu na úřadě

Jakmile je váš nový cestovní pas vyroben a připraven k vyzvednutí, úřad vás bude kontaktovat prostřednictvím SMS zprávy nebo e-mailu, pokud jste tyto kontaktní údaje při podání žádosti uvedli. Standardní doba výroby cestovního pasu je 30 dnů, v případě expresního vyřízení může být pas hotový již do 5 pracovních dnů, ovšem za příplatek. Pro vyzvednutí pasu musíte osobně navštívit stejný úřad, kde jste podávali žádost, není možné si pas vyzvednout na jiném pracovišti.

Při vyzvednutí pasu je nutné předložit platný průkaz totožnosti (občanský průkaz nebo dosavadní cestovní pas). V případě, že si pas vyzvedáváte pro své nezletilé dítě, je třeba mít s sebou také rodný list dítěte. Pokud vyzvedáváte pas za jinou osobu, musíte mít úředně ověřenou plnou moc, což je možné pouze v případě vyzvednutí pasu pro osobu starší 15 let.

Na úřadě proběhne kontrola vaší totožnosti a následně vám bude předán nový cestovní pas. Je důležité si pas na místě zkontrolovat - především správnost osobních údajů, fotografii a funkčnost elektronického čipu. Současně s převzetím nového pasu musíte odevzdat starý cestovní pas, pokud jej vlastníte. Výjimku tvoří případy, kdy starý pas ještě obsahuje platná víza, která budete potřebovat - v takovém případě můžete požádat o ponechání starého pasu.

Úředník vás také seznámí s důležitými informacemi o zacházení s pasem. Je třeba věnovat pozornost tomu, že pas je citlivý na mechanické poškození, především v oblasti stránky s biometrickými údaji. Doporučuje se pas uchovávat v ochranném pouzdře a vyvarovat se jeho ohýbání či namáčení. Životnost elektronického čipu je garantována po celou dobu platnosti pasu.

V případě, že si pas nevyzvednete do 60 dnů od data jeho vydání, bude skartován a budete muset podat novou žádost včetně uhrazení všech poplatků. Správní poplatek za nevyzvednutý pas se nevrací. Proto je důležité si pas vyzvednout co nejdříve po obdržení informace o jeho dokončení.

Po převzetí pasu dostanete také informační leták s pokyny pro jeho používání a údržbu. Nový cestovní pas můžete začít používat ihned po jeho převzetí. Je vhodné si poznamenat číslo pasu a datum jeho vydání a platnosti pro případ ztráty nebo odcizení. Doporučuje se také naskenovat nebo vyfotit první stranu pasu a uložit ji na bezpečné místo, což může významně usnadnit vyřizování náhradních dokladů v případě jejich ztráty v zahraničí.

Ztráta nebo odcizení cestovního pasu

V případě ztráty nebo odcizení cestovního pasu je nezbytné jednat rychle a zodpovědně. Ztrátu nebo odcizení dokladu je nutné neprodleně nahlásit na nejbližším oddělení Policie České republiky. Policisté s vámi sepíší protokol o ztrátě či odcizení, který budete potřebovat pro další řízení. Pokud ke ztrátě nebo krádeži došlo v zahraničí, obraťte se na místní policejní stanici a následně kontaktujte nejbližší zastupitelský úřad České republiky.

Po nahlášení ztráty či odcizení je cestovní pas automaticky zneplatněn v evidenci. To znamená, že i kdyby se později našel, již ho nelze používat k cestování. V takovém případě je třeba požádat o vydání nového cestovního pasu. Žádost se podává na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností, v Praze na úřadech městských částí Praha 1 až 22. Při podání žádosti je nutné předložit občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti, protokol o ztrátě či odcizení od policie a uhradit správní poplatek.

V případě, že potřebujete cestovat v nejbližší době a nemůžete čekat na vydání standardního cestovního pasu, můžete požádat o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě. Existují dvě možnosti - pas vydaný do 24 hodin v pracovních dnech nebo do 5 pracovních dnů. Je třeba počítat s tím, že správní poplatky jsou v těchto případech výrazně vyšší než při standardním postupu.

Pro občany, kteří se nacházejí v zahraničí a potřebují se vrátit do České republiky, může zastupitelský úřad vydat náhradní cestovní doklad. Tento doklad má omezenou platnost a slouží pouze pro cestu zpět do vlasti. Po návratu do České republiky je nutné požádat o vydání nového řádného cestovního pasu.

Prevence ztráty či odcizení cestovního pasu je velmi důležitá. Doporučuje se pořídit si kopii důležitých stránek pasu a uložit ji odděleně od originálu. Při cestování je vhodné mít pas vždy u sebe nebo ho uložit v hotelovém trezoru. Nikdy nenechávejte cestovní pas bez dozoru v zavazadle nebo v autě. V případě častého cestování je možné požádat o vydání druhého cestovního pasu, který může sloužit jako záloha pro případ ztráty či odcizení prvního pasu.

Je také důležité si uvědomit, že používání nalezeného cestovního pasu, který byl nahlášen jako ztracený nebo odcizený, je protizákonné a může vést k významným právním problémům. Pokud se ztracený pas později najde, je nutné ho odevzdat na příslušném úřadu k fyzické skartaci. Neodevzdání nalezeného pasu může být považováno za přestupek a může být sankcionováno.

Cestovní pas pro děti

Pro rodiče, kteří plánují cestovat se svými dětmi do zahraničí, je vyřízení cestovního pasu pro děti nezbytnou součástí příprav. Každé dítě, bez ohledu na věk, musí mít při cestování do zahraničí vlastní cestovní pas. Proces získání dětského cestovního pasu je poměrně jednoduchý, ale vyžaduje splnění několika důležitých náležitostí.

Žádost o vydání cestovního pasu pro dítě podává zákonný zástupce osobně na kterémkoliv obecním úřadě obce s rozšířenou působností. Přítomnost dítěte je při podání žádosti povinná, a to z důvodu pořízení aktuální fotografie a případného odebrání otisků prstů u dětí starších 12 let. K vyřízení je potřeba předložit rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce. V případě, že žádost podává pouze jeden z rodičů, není nutný souhlas druhého rodiče.

Správní poplatek za vydání cestovního pasu pro dítě mladší 15 let činí 100 Kč, přičemž platnost tohoto dokladu je 5 let. Pro děti starší 15 let je poplatek stejný jako u dospělých, tedy 600 Kč, a platnost pasu je 10 let. V případě potřeby expresního vyřízení je možné požádat o vydání pasu ve zkrácené lhůtě, což však znamená vyšší správní poplatek.

Standardní doba vyřízení cestovního pasu je 30 dnů, ale ve skutečnosti bývá pas často připraven k vyzvednutí již dříve. O hotovém dokladu je žadatel informován prostřednictvím SMS nebo e-mailu, pokud tyto kontaktní údaje při podání žádosti uvedl. Vyhotovený cestovní pas si může vyzvednout zákonný zástupce dítěte, přičemž není nutná přítomnost dítěte.

Je důležité myslet na to, že některé země vyžadují, aby cestovní pas měl určitou minimální platnost i po plánovaném návratu z cesty. Obvykle se jedná o 3 až 6 měsíců. Proto je vhodné zkontrolovat tyto požadavky pro konkrétní destinaci s dostatečným předstihem před plánovanou cestou.

V případě ztráty nebo odcizení cestovního pasu dítěte je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit. Ztrátu lze oznámit na kterémkoliv obecním úřadě obce s rozšířenou působností nebo na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí. Při žádosti o nový pas po ztrátě či odcizení se hradí zvýšený správní poplatek.

Při cestování s dětmi do zahraničí je také vhodné mít s sebou kromě cestovního pasu i další dokumenty, jako je například rodný list dítěte nebo v případě cestování pouze s jedním rodičem také souhlas druhého rodiče s vycestováním. Tyto dodatečné dokumenty mohou být užitečné při případné kontrole na hranicích nebo při řešení neočekávaných situací v zahraničí.

Publikováno: 27. 04. 2025

Kategorie: cestování